måndag, september 03, 2007

Edinburgh and back again, part 1

Fika på tåget Malmö - Göteborg

Ahh, Skottland. I like. Nu är vi tillbaka, i värre skick än vad vi lämnade Sverige i på grund av ett aktivt alkoholintag. Vi var ute varje kväll så nu behövs dryga månadens avgiftning. Men oj vad skoj vi hade! Trots bakfylla så besteg vi Edinburghs backar (och de är många och branta vilket vi inte hade någon aning om) varje morgon för att hitta på diverse turistiga trevligheter. Trots detta hann vi inte med allt som Edinburgh hade att erbjuda, och inte blev det någon dagsutflykt till Loch Ness eller liknande. Men jag är väldigt nöjd ändå. Vi bodde bang smack i mitten av stan, med fem minuters gångväg från huvudgatan och femton minuters gångväg från slottet. Inte illa med tanke på vad vi betalade för rummen. Som var privata rum med singelsängar. Ojoj!

Middag på Thank God it's Friday i Glasgow

Första dagen (27/08/07) tog vi tåget från Malmö C mot Göteborg vid 11. Vi var framme vid tvåtiden, och tog därifrån flygbussen, efter många om och men om var den egentligen gick ifrån, till Göteborg City Airport. Som kanske är den minsta flygplatsen i världshistorien med enbart två stycken incheckningsdiskar. Flyget var iallafall i tid och klockan 17.00 lämnade vi svensk mark. Och 18.00 landade vi på Prestwick Aiport utanför Glasgow. Därifrån tog vi tåg till Glasgow. Vi var väldigt hungriga vid det här laget då vi enbart ätit frukost och fika på tåget. TGI Fridays räddade oss. Vi hade blivit varnade för Glasgow så vi valde att inte stanna länge i staden utan fortsatte mot den fjärde tågstationen för dagen, Queen Street Station. Där tog vi tåget till Edinburgh.Trötta och fnittriga, men nästan i Edinburgh

Och klockan 22 var vi äntligen framme vid vårt mål. Något av det första som mötte oss var det upplysta Edinburgh Castle. Häftett! Vi började sökande efter vårt boende, vilket gick förvånansvärt bra. Vi bytade om, fräschade upp oss och ut genom dörren igen! Vår tid får ej gå till spillo. Eftersom vi bodde i korridorsrum som Edinburgh University hyrde ut under sommaren så låg där x antal billiga barer och klubbar runt området. Vi föll för Bannermans som var en rockpub. Nice. Vi återvände dit några gånger. Mycket mer än drickandet hann vi inte med första dagen.

Korridoren vi bodde i - tråkig men bekväm

Poserande systrar på Bannermans

Mer om våran spännande resa ... coming soon! Over and out.