lördag, september 08, 2007

Autumn never strikes twice

Nu är det höst, indeed. Iförrgår gick man igenom en lövbeströdd allé, idag handlade man en scarf. På något sätt är det mysigt, jag gillar höstens färger och att gå runt med halsduk och vantar och sköna stickade tröjor utan att frysa arslet av sig. Det är något visst. Men samtidigt är jag beroende av mina årstider. Jag vill att våren ska vara vår och sommaren ska vara sommar. Jag behöver min portion av sol och värme för att kunna handskas med de bistra vintermånaderna när de väl kommer.
Men nu har man anledning att ta fram värmeljusen. Och att krypa in under en filt och bara glo på film hela kvällen tycks inte längre onaturligt och fel - om det regnar ute och höstrusket är igång är det snarare motiverat. Med hösten har alltid den där extra längtan efter att ha någon att krypa upp mot också kommit, i mitt fall. Ska bli spännande att se om även den återkommer i år. Trots detta vill jag minnas att de två höstarna som passerat inte skiljt sig mycket från de tidigare, även om jag då hade den där pojkvännen som jag spenderade min tonårs höstar att sukta efter. Vardag förblir vardag och höstrusket är alltid detsamma.
Nu har jag dock två nya, tjusiga stickade plagg att överleva hösten i. Jag och Helene var ute och shoppade idag. Min plan var att inhandla nya pennor och en folder. Spännande nog; jag är nog en av få personer som blir exalterad av kontorsmaterial. Men som vanligt blir det aldrig som man tänkt sig. En mossgrön scarf, en tunika som trots att den är stickad är något av det mjukaste jag upplevt (tack akryl), en kofta (med rund hals, som jag letat efter i en liten evighet) samt en borste i lagom storlek för handväskan blev slutresultatet. Ajaj. Damn you, Gina Tricot. Jag fick dessutom lämna ytterligare en kofta och en tunika i samma modell, fast mörkgrön, bakom mig, då jag helt enkelt inte hade pengarna till det. Jag får se hur det ser ut i slutet av månaden, då jag verkligen är i behov av varma kläder. Vintrarna jag spenderade i Dublin har gjort min garderob fattig på kläder som klarar temperaturer under 10 grader.
Och imorgon ska man ut i skogen. För att plocka björnbär.
Jag är redo för ännu en höstchock. Bring it on.
Over and out.

1 kommentar:

Jexxie sa...

Jag som trodde att Jag var den enda som blev exalterad av kontorsmaterial....